voetstappers Voorbij de begane paden
Voorbij de begane paden

Trage Tocht Bussum

Op zondag 3 november haalde ik mijn zoon Lucas op in Almere om te gaan wandelen. Het doel was dit keer Bussum-Zuid, waar je de Trage Trage Tocht Bussum, een wandeling van ruim 16 kilometer kunt beginnen. Deze route is ontworpen door Rutger Burgers en is te vinden in de gids Wandelen in Groot Amsterdam. We liepen de route aan de hand van deze gids uit 2020.

Subash Taneja

Om tien over elf arriveerden we op het station Bussum-Zuid. Alvorens te beginnen dronken we wat in de coffeecorner die is gevestigd in het voormalige zeshoekige stationsgebouw. Na het beklimmen van de loopbrug over het spoor begonnen we aan de oostzijde van het station aan onze wandeling. Het was prachtig zonnig herfstweer en we waren niet de enigen die op pad waren. Het halve Gooi had op tijd het matras verlaten en was buiten om van het mooie novemberweer te genieten. We staken de weg over en liepen langs de rand van een plantsoen een buitenwijk aan de rand van Bussum in. Ik werd getroffen door de bijzondere architectuur van het buurtje Bloemhof. Deze woningen die dateren uit de jaren negentig waren ontworpen door de in 2022 overleden Indiase architect Subash Taneja. Via de Lange Heul en een smal paadje door het groen verlieten we Bussum.

Over de heide

Vervolgens gingen we de Bussumerheide op. We liepen een heel stuk oostwaarts waarbij de afrastering aan de rechterhand hielden. Na enkele solitaire bomen sloegen we rechtsaf passeerden we bij de markering van het Noord-Hollandpad het klaphek. Hier moesten we direct linksaf over een pad dat afboog naar rechts. Links voor ons lag een bosje waar we heen moesten. De routebeschrijving – die inmiddels online is aangepast – was niet erg duidelijk. Ik volgde daarom het gele stippellijn op het kaartje in de wandelgids. De route boog nu af in de richting van het westen, waarbij de TV-toren van Hilversum diende als oriëntatiepunt. Via de natuurbrug kwamen we uit aan de andere kant van het spoor en de lokale weg tussen Hilversum en Bussum.

Duitse tankgracht

Na de natuurbrug sloegen we linksaf en iets verderop linksaf naar beneden om in de voormalige zandafgraving Crailo terecht te komen. Hier zijn enkele vijvers met daarin vlonderpaden. Voor mij een bekend gebied. Ik ben er tijdens wandeltochten wel vaker geweest. Gelukkig was het waterpeil genoeg gezakt om weer gebruik te kunnen maken van de vlonders. Aan het einde van het vlonderpad volgde bij het kantoor van het Goois Natuurreservaat een klim naar het Spaanderswoud. We liepen in een vrijwel rechte lijn westwaarts totdat we uitkwamen bij een uitgegraven vaart. Nazoeken op internet leerde mij dat het om een tankgracht gaat die de Duitsers in 1944 hadden laten graven om hun hoofdkwartier van de Wehrmacht in Hilversum tegen aanvallen door tanks te kunnen beschermen.

Landgoederen

We volgden de gracht het bos uit tot we uitkwamen bij de boerderij Stofbergen. Nabij de boerderij liet de routebeschrijving mij weer in de steek. De beschrijving “Direct daarna op schuine kruising oversteken”, die ook in de recentste versie op Wandelzoekpagina te vinden is, suggereert dat je hier rechtdoor moet gaan. In werkelijkheid moet je hier rechtsaf om de route te vervolgen. Wat we nu te zien kregen is een geheel ander landschap, namelijk de buitenplaatsen van ’s-Graveland. Op het landgoed Boekesteyn lopen we aan de rand van een weiland, dat uitkomt bij een restaurant. Via het landgoed Schaep en Burgh en paden langs diverse grachtjes keerden we terug naar het bos. Hier liepen we langs de zuidrand van de zomercamping De Franse Kamp en de Franse Kampheide terug naar station Bussum-Zuid.

Afwisseling

De Trage Tocht Bussum-Zuid is een tocht met veel afwisseling: heide, bos en landgoederen. En – als je goed rondkijkt en je informeert – kom je meer te weten dan wat de routemaker in zijn toelichtingen schrijft. Jammer was dat de routebeschrijving op enkele plaatsen niet helder beschreven was. Met de hulp van het kaartje in de gids en TopoGPS ben ik er gelukkig wel uitgekomen. Even na half 4 stapten we weer in de trein.

Links

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.